Jdi na obsah Jdi na menu
 


CHIA semínka

 Ve Studánce máme providelně čerstvý kváskový chléb s Chia semínky. Dobrota!

CHIA 

V posledních letech se v rámci zdravé výživy dostávají do popředí zájmu semínka čia. Jedná se o drobná semínka šalvěje hispánské (salvia hispanica). Původně pocházejí z Latinské a Střední Ameriky. V minulosti patřila semínka čia k hlavním potravinám bájných Aztéků. Tito obyvatelé Ameriky vynikali výbornou fyzickou kondicí a zdravím. Na tom se podstatným způsobem podílela i semínka čia. Společně s fazolemi, kukuřicí a amarantem patřila mezi základní kameny aztéckého jídelníčku. Semínka čia byla důležitá i z jiného hlediska. V době kolem roku 900 př.n.l. Se v oblasti dnešního Mexika používala jako platidla, což jen dokazuje jejich vysokou cenu.

 

 

Velmi prospěšné při hubnutí

Semínka chia obsahují hodně proteinů, které jsou potřebné pro udržení svalové hmoty. Mnoho lidí hubne naprosto nesprávným způsobem a to tak, že tělu nedopřává dostatečný přísun bílkovin. Tělo si pak v případě hladovění vyrábí energii z vlastní svalové hmoty. Právě proto mnoho lidí během hubnutí ztrácí svalovou hmotu a ne tuky. Ztracená svalová hmota má za následky zpomalení metabolismu a zpomalení celého procesu hubnutí. Mnoha lidem, kteří drží dietu se nedostávají důležité minerály, vitamíny a sacharidy. Chia semínka všechny tyto důležité živiny obsahují.

K hubnutí velmi významně přispívá gel z chia semínek. Konzumací gelu se v žaludku vytvoří fyzická bariéra, která zpomaluje proces trávících enzymů. Díky tomu je mnohem delší přeměna sacharidů na jednoduché cukry. Výkyvy hladiny cukru v krvi jsou tak mnohem menší a snižuje se tím i chuť na sladké. Osoby, které budou při dietě konzumovat chia semínka tak zažehnají stavy, kdy se budou chtít najíst sladkými potravinami, které do jejich dietního jídelníčku rozhodně nepatří.

 

Bezlepková

Semínka chia neobsahují lepek a jsou tudíž vhodná pro všechny osoby, které drží bezlepkovou dietu či lepek nekonzumují z nějakého jiného důvodu. Pokud jste na lepek alergičtí a chcete začít konzumovat chia semínka, konzultujte Váš zdravotní stav s lékařem.

 

 

Jak chutnají?

Semínka chia se mohou kombinovat s mnoha druhy pokrmů. Často se přidávají do nápojů, pečiva, cereálií či salátů. Mohou se přidat do sladkých či slaných pokrmů a neovlivní výslednou chuť. Pokrmy se semínky chia budou obohaceny o celou řadu důležitých živin. Nebojte se se semínky chia experimentovat. Hodí se opravdu do každého pokrmu.

 

 

Nutriční složení

Pokud u různých druhů semínek chia narazíte na rozdílné složení, nelekněte se. Semínka chia mají skutečně rozdílné složení  v závislosti na půdě a klimatických podmínkách, ve kterých jsou rostliny šalvěje pěstovány.
Semínka chia obsahují mnohem více živin, než celá řada populárních potravin. Nalezneme v nich 3x více železa, než ve špenátu, 2x více draslíku než v banánech a 5x více vápníku než v mléce. To však není všechno, chi semínka obsahují až 9x více rostlinných Omega 3 než sója a 2x více proteinů, než ostatní semínka a zrna.


Ve 100g semínek chia nalezneme:
Bílkoviny: 21,2 g
Sacharidy: 37,5 g
Tuky 31,4 g (z toho 20,36g Omega-3 mastných kyselin)
Vláknina: 33,7g
Sodík: 0g
Energetická hodnota semínek chia je 2194kJ/524kcal

 

 
 

 


Poslední fotografie




Archiv

Kalendář
<< duben / 2018 >>


Statistiky

Online: 3
Celkem: 187316
Měsíc: 2109
Den: 76